Har du brug for rådgivning?

Har du brug for hjælp - klik her

Lejernes Landsorganisation er en sammenslutning af selvstændige afdelinger, hvor man som medlem kan få råd, vejledning og assistance. Lejernes Landsorganisation er en medlemsorganisation. Vi modtager ikke offentlig støtte. Vores mulighed for at være til rådighed for dig og andre lejere bygger derfor på medlemskab.

 

19-01-2016

Mangel på betalelige lejeboliger.

"Om to uger starter tusindvis af unge på nyt studie, men for manges vedkommende har jagten på en lejebolig stået på i månedsvis. Og manglen på lejeboliger, der er til at betale, i storbyen, betyder, at der er mange udlejere, der udnytter de desperate studerende."
Sådan skriver Radio24syv som optakt til morgenens indslag. 

Her var LLOs landsformand, Helene Toxværd, direkte i æteren, hvor hun fortalte om LLOs syn på boligsituationen. Hvad man bør gøre for at dæmme op for problemet - bl.a. at bygge nye og betalelige boliger. 
For presset for en bolig er stort. Specielt på de boliger, der er til at betale for lavindkomstgrupperne i Danmark - herunder de mange studerende.

 

Link:  24syv-morgen

 

Læs mere…
14-01-2016

Boligstøttens ulidelige lethed

Liberal Alliance har meldt ud, at partiet overvejer at bringe regeringen i mindretal, hvis den ikke opretholder forslaget om at skære i boligstøtten til de ældre borgere, som bor i plejeboliger.

Det er ikke nogen overraskelse, at LA går efter de svage ældre, men det var det til gengæld, da regeringen og de øvrige partier bag nedskæringerne i boligstøtten til de svageste ældre i oktober sidste år meldte forliget ud og gjorde det med samme lethed, som var det en udmelding om at nedsætte registreringsafgiften for større biler.

For os der til daglig har med området at gøre, var det en spand koldt vand i ansigtet, at et Folketingsflertal med mindre end tre måneders varsel kunne finde på at hive gulvtæppet væk under nogle af de borgere, der har mest brug for, at samfundet holder en hånd over dem og under dem.

Da det så kom frem, at hverken forligspartierne eller Finansministeriet havde gjort sig den ulejlighed at regne på, hvad forliget betød for de berørte, var overraskelsen total. Det var med andre ord meget, meget overraskende at se landets ubekymrede finansminister stå i Folketingssalen og ikke ane, hvad det var, han havde foreslået af forringelser for nogle af dette lands svageste borgere – selv om læsning af ATPs og Ældresagens e-mails om emnet ville have gjort ham det krystalklart.

Bjarne Hastrup, Adm. direktør i Ældresagen skriver bl.a. i en debat, at det er de svageste ældre, der rammes: http://www.altinget.dk/artikel/aeldre-sagen-skab-klarhed-om-boligydelsen

Man kan ikke lade være med at tænke på, om forligspartierne havde været lige så ubekymrede, hvis de fx skulle have udmeldt tilsvarende stigninger i boligudgifterne for landets boligejere. 

Nu er forhandlingerne så heldigvis sat på pause, mens Dansk Folkeparti og finansministeren kommer sig over deres politiske tømmermænd.

LLO håber partierne bag aftalen bruger denne pause til at forstå, at man ikke i et velfærdssamfund kan fjerne en væsentlig del af en svag borgergruppes livsgrundlag med tre måneders varsel.

Læs mere…
15-12-2015

Million besparelser på lejerne, milliard tilskud til boligejerne

Et flertal til højre i Folketingssalen vil spare på boligstøtten til lejerne, fordi der skal spares på de offentlige udgifter. Men er det rimeligt at spare nogle hundrede millioner ved at forringe vilkårene for de svageste lejere, når der med mild hånd uddeles offentlige skattekroner i milliard størrelsen til boligejerne?.   

Venstre -regeringen har med baggrund i en aftale om finansloven for 2016 med Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti aftalt en sparepakke, som nedsætter det offentliges udgifter til boligydelse. Sparepakken vil efter regeringens oplysninger efter skat og tilbageløb medfører mindreudgifter på 90 mio. kr. i 2016, 200 mio. kr. i 2017, 300 mio. kr. i 2018 370 mio. kr. i 2019 og 480 mio. kr. i 2020 og frem.

Sparepakken er målrettet boligydelsen til pensionister og førtidspensionister. Regeringen forringer den årlige regulering af beløbsgrænserne for boligydelse, afskaffer det beregningstekniske tillæg for pensionister og indfører for nyanviste personer til ældreboliger efter 2020 et loft over den støtteberettigede husleje i ældreboliger.

Den individuelle boligstøtte, boligsikring og boligydelse, har til formål at sikre, at lejere med lav indkomst kan opretholde et rimeligt boligforbrug. Det er en social velfærdsydelse, som kostede skatteyderne ca. 14 mia. kr i 2014. Udgifterne stiger, fordi der bliver flere ældre og fordi huslejeniveauet i Danmark er steget og fortsat stiger voldsomt.    

Huslejereguleringen, som styrer huslejen i de ældre privatejede boliger og i de almene lejeboliger, er en social og bypolitisk foranstaltning, men også en ”fairness” regulering, der skal modsvare den indirekte støtte til ejerboligen i form af en ikke økonomisk korrekt lav ejendomsværdibeskatning af ejerboligen, samt det forhold, at ejerboligen er fritaget for beskatning af kapitalgevinster.  

Boligydelsen, der gives til pensionister og førtidspensionister, gradures nidkært og detaljeret efter boligstørrelse, indkomst og formue.  Ældre ejerboligindehavere kan også opnå en støtte til boligforbruget. De kan indefryse ejendomsskatten og dermed på sigt i praksis lade friværdien betale.  Her er ingen graduering.

Ejerboligen er særdeles rundhåndet begunstiget med skattelettelser.  

Aktuelt ses regeringens beslutning med højresiden i Folketinget om at fastfryse grundskylden i 2016. Denne skattelettelse er tilrettelagt, så den alene gavner boligejerne. Beregninger fra Skatteministeriet viser, at det koster 755 millioner. (Det havde kostet 225 millioner kroner mere at inkludere lejere og andelshavere).

De offentlige mindreindtægter som følge af ejendomsværdiskattestoppet, samt en generel nedsat ejendomsværdiskat i forhold til den af vismændene beregnede korrekte ejendomsværdiskat, udgør en væsentlig økonomisk støtte til ejerboligen. Skatteministeriet har beregnet støtten til i året 2015 at udgøre 20 mia. kr. i umiddelbar virkning, og 15 mia. kr. efter tilbageløb. Det er mange penge, og det er langt mere end de tabte offentlige skatteindtægter, som følge af, at huslejereguleringen betyder lavere lejeindtægter og dermed mindre skatteindtægter fra udlejerne.   

 

© Jesper Larsen, cheføkonom, Lejernes LO 

Læs mere…
15-12-2015

Forringelse af boligydelsen

Lejernes LO opfordrer forligspartierne til at tage forringelsen af boligydelsen ud af finanslovsforslaget. Det er ikke rimeligt at spare på lejerne, når man rundhåndet uddeler milliardskattelettelser og tilskud til boligejerne, og når man passivt ser på, at huslejeniveauet stiger langt mere end prisniveauet i øvrigt.   

Regeringen og Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Konservativ Folkeparti har indgået en aftale, hvor man sparer ca. 90 millioner kroner på boligydelsen næste år stigende til 480 millioner kroner i 2020. Besparelserne opnås ved:

– at reguleringen af beløbsgrænser for boligydelse forringes, således at den årlige regulering af beløbsgrænserne nedsættes, og det beregningstekniske tillæg til huslejen afskaffes gradvist. Begge disse tiltag betyder, at rådighedsbeløbet efter husleje og boligydelse for pensionisterne beskæres.

– at der for nyanviste personer til ældreboliger efter 2020 indføres loft over den støtteberettigede husleje i ældreboliger. Loftet betyder, at det vil blive meget vanskeligt for pensionister med de lav indkomst og uden formue at bo i nyere ældreboliger

– at kravet til egenbetaling gradvis lempes, for at sikre, at pensionister med de laveste indkomster kun i mindre omfang berøres af ovenstående ændrede boligydelsesregler.  

Regeringen har beregnet, at boligydelsesmodtagerne i gennemsnit vil miste 2.376 kr. om året.

Regeringen har oplyst, at de samlede udgifter til boligydelse realt er vokset med 13 procent siden 2001, og i samme periode er den gennemsnitlige udbetalte boligydelse vokset med 28 procent. Det er en stor stigning, men forklaringen på denne udvikling er flere og flere ældre og et kraftigt stigende huslejeniveau, først og fremmest på grund af mange moderniseringer og renoveringer, og et privat nybyggeri uden huslejekontrol.

Samtidigt med forringelserne i boligydelsen gennemfører forligspartierne skattelettelser i milliardklassen. Det skyldes stop for stigninger i grundskylden for boligejerne og stop for stigninger i ejendomsværdiskatten.

Allerede d. 29. september 2015 advarede Lejernes LO og Ældresagen i medierne Regeringen og Dansk Folkeparti. Drop ønsket om nedskæring af boligydelsen. Det vil man ikke. Nu kan de 282.000 pensionister, der sidste år modtog boligydelse, ikke opretholde et rådighedsbeløb, der følger med huslejen, og de svageste lejere vil fra 2020 ikke have råd til en ældrebolig. 

 

For yderligere information kontakt

Jesper Larsen, Cheføkonom, LLO

Tlf. direkte:   40312899

Læs mere…
14-12-2015

Lejerne snydes for lettelser i grundskatten

Lejernes LO protesterer mod den ensidige lettelse i beskatningen af boligejerne. 
Ejere af udlejningsejendomme er undtaget lovforslaget, og dermed får lejerne ingen lettelse i grundbeskatningen.  

Mange er tilsyneladende ikke er klar over, at udlejer over huslejen fuldt lovligt opkræver de grundskatter, som kommunen pålægger grundejeren. Det er også udlejeren, der suverænt bestemmer, om der skal klages over en vurdering, og det er også udlejeren, der suverænt får gevinsten, hvis ejendommens grundværdi øges. Hermed bliver lejerne endnu engang de store tabere.

Regeringen, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti har i forbindelse med aftalen om finansloven besluttet at  fastfryse beskatningsgrundlaget for grundskylden for ejerboliger fra 2015 til 2016.

Boligejere vil dermed som udgangspunkt betale det samme i grundskyld i 2016 i kroner og øre, som de gjorde i 2015. Der er afsat 570 mio. kr. i 2016 til formålet.

Ifølge det lovforslag, som regeringen netop har sendt i høring, nedsættes reguleringsprocenten for loftet over stigningen i grundskylden fra 6,6 pct. til 0 pct. for 2016, således at den afgiftspligtige grundværdi for 2015 videreføres til 2016.

Fastfrysningen vil omfatte ejerboliger, som efter vurderingsloven vurderes i ulige år. Det er bl.a. parcelhuse, rækkehuse, ejerlejligheder og sommerhuse, men den lavere grundskyld vil komme boligejerne til gode i forbindelse med opkrævningen af grundskylden for 2. halvår 2016.

I 2017 vil loftet over stigningen i grundskylden betyde, at grundskylden maksimalt kan stige med 3 til 7 pct. i forhold til 2015 og 2016. Boligejerne vil derfor også kunne opleve en besparelse i 2017 og efterfølgende år.

 

For yderligere information kontakt

Jesper Larsen, Cheføkonom, LLO

Tlf. direkte:   40312899

Læs mere…
26-11-2015

Aflysning af generalforsamling i LLO Aarhus

Generalforsamlingen i LLO Aarhus d. 30.11.2015 aflyses. Der indkaldes i stedet til ny ordinær generalforsamling i første kvartal 2016

 

Baggrunden for aflysningen skal findes i det kaos og de uretmæssige dispositioner, der siden foråret 2015 har hersket pga. uoverensstemmelser mellem flere jyske LLO lokalafdelinger og det private driftfællesskab NMS (forkortelse for Nord-, Midt- og Sydjylland), der indtil nu har forestået medlemsservicen for de berørte afdelinger.

 

Manglende medlemsdemokrati

Uoverensstemmelserne bunder i, at de berørte afdelinger er blevet nægtet retmæssigt adgang til egne medlemslister og regnskaber, hvorfor de er frataget overblikket omkring medlemsudvikling og økonomi i egne afdelinger. 

 

Samme problematik gjorde sig gældende, da NMS'en indkaldte til generalforsamling i LLO Aarhus i foråret.

Indkaldelsen skete, uden at den siddende bestyrelse fik indsigt i, hvilke medlemmer der havde modtaget en indkaldelse til generalforsamlingen. 

Desuden var det umuligt at gennemskue, hvem af de indkaldte, der faktisk deltog på generalforsamlingen, da der ikke blev foretaget indskrivning af deltagere, hvorfor man totalt manglede overblik omkring, hvem der således var eller ikke var stemmeberettigede. 

 

Alt dette har bl.a. afstedkommet, at Landsorganisationen har måtte kende generalforsamlingen for ugyldig.

 

Nyt Aarhuskontor

Aftalen med NMS er blevet opsagt pr. 31.12.2015, hvorfor der fra januar 2016 åbner et LLO kontor i Aarhus, som skal servicere en række jyske LLO lokalafdelinger. 

Ud over sagsbehandling og juridisk medlemsrådgivning er der i Landsorganisationen etableret et nyt centralt opkrævningssystem, et system der vil håndtere medlemsbetalinger via NETS, så kommende og nuværende medlemmer får en nem betalings- og oprettelsesmulighed.

 

Læs mere om sagen på følgende links:

 

Artikel i Vi Lejere 11/2015: ViLejere

 

Nyhedsbrev 11/2015: Nyhedsbrev

Læs mere…
12-11-2015

Orange Byfornyelse

ORANGE BYFORNYELSE – STØRST FORDEL FOR LEJERNE

Læs mere…
12-11-2015

Orientering om lejernes mulighed for at bruge Boligjobordningerne

Den 26. august 2015 vedtog Regeringen og Dansk Folkeparti, Alternativet, SF og Det Konservative Folkeparti at genindføre BoligJobordningen. Boligjobordningen betyder at du som ejer, lejer eller andelshaver af en bolig kan få tilskud til servicearbejde (rengøring og børnepasning) og renovationsarbejde i din bolig. 

Tilskuddet gives som et fradrag på selvangivelsen. Der er i 2015 fradrag for lønudgifter til hjælp og istandsættelse i hjemmet eller en fritidsbolig, med fuld virkning i 2015. Boligjobordningen i 2015 svarer til den ordning, der gjaldt i 2014. Ordningen vil koste skatteyderne over 1 mia. kr. årligt.

Den 6. november 2015 indgik de samme partier en aftale om en grøn BoligJobordning for 2016 og 2017. Fradraget i den nye Grønne BoligJobordning bliver todelt, så man kan få fradrag på op til 12.000 kr. pr. person for energirenoveringer, klimatilpasninger mv., mens fradraget for serviceydelser i hjemmet som rengøring og børnepasning udgør op til 6.000 kr. pr. person.

I 2016 og 2017 bliver fradraget målrettet grønne tiltag, som f.eks. luft til luft-varmepumper og energirådgivning til energiforbedringer, mens fradraget afskaffes for ikke grønne ydelser som f.eks. indvendigt malerarbejde og nedrivning/opsætning af køkkener og badeværelser. Det vil ramme mange lejere, som ellers ville kunne udnytte råderetten til at få et mere tidssvarende køkken eller badeværelse.

Lejerne skal være særligt opmærksomme på følgende fire pointer:

  1. Lejeren skal betale af egen lomme, dvs. den fradagsberettigede udgift må ikke dækkes af udlejers eller lejers henlæggelser over huslejen til vedligeholdelse, men udgiften må gerne dækkes at lejers depositum.

 

  1. Lejeren skal bo i boligen. Dvs. der er som udgangspunkt ifølge SKAT ikke fradrag, hvis man har opsagt og tømt sin bolig, og fysisk er flyttet et andet sted hen. Det er en urimelig begrænsning, der vil ramme mange lejere, der skal betale istandsættelse ved fraflytning. Lejeren kan dog undvige dette vilkår, hvis arbejderne er udført før lejemålet opsiges og før lejligheden er tømt.

 

  1. Lejerne skal være opmærksom på ordningen, som LLO kalder ”Orange Byfornyelse”. Efter den kan lejerne få økonomisk støtte til energirenoveringer på ejendommen. Du kan læse mere i denne folder: Orange Byf.pdf

 

  1. Søg råd i den lokale afdeling af Lejernes LO.

 

Læs mere…
06-11-2015

Kongresudtalelse

Lejernes Landsorganisations kongres, forsamlet i Horsens d. 31. oktober og 1. november 2015, udtaler:

De betalelige boliger forsvinder  

Tusindvis af betalelige boliger i den privatejede udlejningssektor forsvinder fra storbyerne, fordi de spekulationsmoderniseres ved genudlejning. Derfor skal boligreguleringslovens § 5 stk. 2 afskaffes. Tusindvis af betalelige andelsboliger er allerede forsvundet, fordi valuarvurderinger har fået prisen til at eksplodere. Og tusindvis af betalelige boliger i den almene udlejningssektor er under hårdt pres, fordi der skal skaffes boliger til unge, lavindkomster og flygtninge.

Nybyggeriet er for dyrt

Hver gang de store kommuner har åbnet for nybyggeri af en almen bolig, har man samtidigt godkendt, at der bygges 6 - 8 meget dyre privatejede udlejningsboliger.

Storbyen bliver for de rige

Kun de bedre stillede kan bo i byen i de nybyggede privatejede udlejningsboliger. Kun de velstillede kan bo i de moderniserede lejligheder. Storbyerne bliver byer, der mangler en varieret beboersammensætning og hvor der vil være hele bydele uden almindelige indkomster, unge, singler og lavindkomster.

Ansvaret ligger i Folketinget

Kongressen appellerer til, at Folketinget griber ind. Befolkningen skal ikke opsplittes. Det fremmer ulighed og skader sammenhængskraften. Nybyggeriet af betalelige almene boliger skal sikres ved at sænke kommunernes udgifter til nye almene boliger. Den nye planlov, der sikrer, at bare 25 % af nybyggeriet bliver almene boliger, skal bevares. De spekulative moderniseringer skal stoppes.

Medindflydelse på egen bolig mangler

Hver femte lejer i den almene sektor oplever i disse år, at boligen eller boligområdet renoveres. Kongressen beklager, at renoveringerne sker på udlejers betingelser og uden den nødvendige inddragelse af beboerdemokratiet. Lejerne i de enkelte almene boligområder kan ikke suverænt bestemme omfang og art. Lovgivningen skal ændres, så lejerne får en ubetinget reel indflydelse.  

Støtte til forenklingen af lejelovene

I 2015 forenklede et bredt flertal i Folketinget lejelovene. Kongressen udtaler sin støtte til det brede lejelovsforlig, selv om det kun blev ”to skridt frem og et tilbage”. Lejelovsforliget viser, at Folketinget kan samarbejde. Uanset lejelovsforliget mellem organisationerne ikke blev gennemført, sikrede dialogen, at grundlaget for lejelovsændringerne blev godt gennemarbejdet. Kongressen opfordrer politikerne til at indhente LLO’s praktiske erfaringer med loven før den evalueres i 2017.

 

Kongressen opfordrer Folketinget til inden da at forbedre boligsikringen, især for husstande uden børn.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kongressen blev afholdt lørdag/søndag d. 31. oktober/ 1. november 2015 på Hotel Opus, Horsens. Kongressen bestod af  83 delegerede. LLO har 52.000 medlemmer og 26 lokalafdelinger, som rådgiver og bistår lejere i hele landet.

Læs mere…
06-11-2015

Ny lejelov giver mange sager

Ændringen af lejeloven fra 1. juli i år var en gevinst for lejerne i form af mere tryghed og mange penge at spare, når man flytter ind og skal fraflytte lejligheden igen. Det sidste skyldes det nye, obligatoriske indflytnings- og fraflytningssyn. Men der er også andre effekter. Lige nu varsler næsten alle de private udlejere i København huslejestigninger i forbindelse med ændringerne i reglerne om omkostningsbestemt lejeforhøjelse. Claus Højte, direktør i LLO Hovedstaden fortæller, at det betyder et enormt sagspres på hovedstadsafdelingen. ”Hvert år i oktober kommer vores medlemmer og beder om hjælp til at tjekke huslejestigninger i ca. 200 tilfælde. I år er dette tal næsten fordoblet. Vi når at tjekke alle varslingerne, men det er klart, at det store antal sager giver en noget længere svartid end normalt”.

Læs mere…
< 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54  >

Accepter cookies fra denne hjemmeside

Denne hjemmeside anvender cookies til at følge din adfærd og forbedre brugeroplevelsen på siderne

Du kan altid slette cookies via indstillingerne i din browser