Har du brug for rådgivning?

Har du brug for hjælp - klik her

Lejernes Landsorganisation er en sammenslutning af selvstændige afdelinger, hvor man som medlem kan få råd, vejledning og assistance. Lejernes Landsorganisation er en medlemsorganisation. Vi modtager ikke offentlig støtte. Vores mulighed for at være til rådighed for dig og andre lejere bygger derfor på medlemskab.

 

13-03-2024

Webinar: Nyheder i Lejeretten, april 2024

LLO´s Nyheder i Lejeretten april 2024

Det er fredag den 5. april 2024, at du kan deltage i LLO´s Nyheder i Lejeretten

Hold din viden om lejeret up-to-date, når LLO gennemgår den nyeste retspraksis og lovgivning den første fredag i hver måned.

LLO’s Chefjurist Anders Svendsen og LLO Hovedstadens juridiske chef Katrine Sparrewath gennemgår ny praksis på det lejeretlige område og analyserer dens betydning for vores rådgivning, afgørelser mv.

Kurserne indeholder typisk gennemgang af 3-4 aktuelle domme, og en generel orientering om ny lovgivning, ny litteratur eller andet med relevans for lejeretten.

https://www.vi-lejere.dk/artikler/posts/nyheder-i-lejeretten-april-2024/

 

Læs mere…
11-03-2024

Kan huslejenævnet hjælpe?

Hvis du bor til leje i en privat udlejningsejendom, kan du i mange tilfælde få hjælp hos huslejenævnet.

Betaler jeg egentlig for meget i leje? Er min varmeregning for høj? Skal jeg virkelig betale for opvaskemaskinen, som er gået i stykker? Vores hjem er vores base, men at bo til leje kan desværre også ofte indebære uenigheder mellem udlejer og lejer, som kan have tydelige modsatrettede interesser. Hvis du bor til leje i en privat udlejningsejendom, kan du i mange tilfælde få hjælp hos huslejenævnet. I denne artikel gennemgås i overordnede træk hvilke sager, huslejenævnet har kompetence til at behandle, og hvordan processen forløber.

Huslejenævnets kompetence

Alle kommuner i Danmark har pligt til at oprette et huslejenævn eller oprette et huslejenævn i samarbejde med andre kommuner. Huslejenævnet har kompetence til at behandle en lang række sager, herunder sager om huslejens størrelse, lejeforhøjelser, forbrugsregnskaber, parternes pligt til at renholde og vedligeholde, lejestigning i forbindelse med forbedringsarbejder, opfyldelse af udlejerens pligt til at føre en indvendig vedligeholdelseskonto, istandsættelse ved fraflytning mv. Selvom huslejenævnet kan behandle en lang række sager, kan huslejenævnet dog ikke behandle de sager, som omhandler opsigelse og ophævelse af lejemål og afslag i lejen med tilbagevirkende kraft på baggrund af mangler. Disse sager skal derimod behandles af boligretten som første instans. Nævnet kan ligeledes afvise sager, hvor en egentlig bevisførelse er nødvendig. Dette kan gøre sig gældende, når det er nødvendigt med vidneafhøring eller syn og skøn. Idet huslejenævnet træffer afgørelser i konkrete sager mellem lejer og udlejer, er det ikke muligt at modtage rådgivning fra huslejenævnet selv. Huslejenævnet har dog en vejledningspligt, hvorfor nævnet kan yde generel vejledning om, hvilke sager nævnet kan behandle.

Hvem består Huslejenævnet af?

Selve huslejenævnet består af tre medlemmer: en formand, en lejerrepræsentant og en udlejerrepræsentant. Formanden beskikkes af Indenrigs- og Boligministeriet efter indstilling fra kommunalbestyrelsen. Ligeledes skal formanden være uddannet jurist og må ikke have særlig tilknytning til grundejer- og eller lejerorganisationer, eller være erhvervsmæssigt interesseret i ejendomshandler. De to øvrige medlemmer vælges af kommunalbestyrelsen efter indstilling af henholdsvis de større udlejer- og lejerforeninger. Nævnets afgørelse træffes ved almindelig stemmeflerhed, og hvis lejerrepræsentanten og udlejerrepræsentanten ikke kan blive enige, gør formandens stemme udslaget.

Processen i Huslejenævnet

Huslejenævnet er et tvistenævn, hvorfor nævnet kun kan behandle en sag, hvis der rent faktisk er en tvist mellem lejer og udlejer. Af samme grund vil det derfor altid være en god idé først og fremmest at tage kontakt til sin udlejer for at finde ud af, om konflikten kan løses ved mindelig dialog. Nogle huslejenævn kræver dokumentation for, at der er en konflikt mellem lejer og udlejer, hvorfor det – også i denne situation – er en god idé, at dialogen med udlejer foregår skriftligt. Såfremt udlejer ikke svarer, eller hvis det ikke er muligt at finde en løsning med sin udlejer, kan sagen indbringes for huslejenævnet. Dette koster et gebyr på 357 kr. (2024-niveau), som den, der indbringer sagen, skal betale.

En sag i huslejenævnet foregår på skriftligt grundlag. Der er således ikke tale om, at parterne skal møde op og forklare sig mundtligt. Både lejer og udlejer kan indbringe en sag for huslejenævnet, men i nogle sagstyper har udlejer decideret pligt til at indbringe tvisten for huslejenævnet, hvis udlejer vil fastholde sit krav. Dette gør sig for eksempel gældende i det tilfælde, hvor lejer får en varsling om omkostningsbestemt lejeforhøjelse, og lejer rettidigt gør indsigelse mod denne over for udlejer. Hvis udlejer i så fald vil fastholde lejeforhøjelsen, skal udlejer indbringe tvisten for huslejenævnet, som kan tage stilling til, hvorvidt lejeforhøjelsen er berettiget. Når en sag er indbragt for huslejenævnet opstartes en høringsproces. Både lejer og udlejer vil blive hørt, og begge parter vil hverisær få mulighed for at læse og kommentere på hinandens skrivelser. Det er af denne grund vigtigt at pointere, at du som lejer vil få indsigt i alle de oplysninger, som huslejenævnet vil benytte som grundlag for at træffe afgørelse i sagen, og at du som lejer gennem hele høringsprocessen har mulighed for at kommentere på udlejers påstande og skrivelser. Det skal ligeledes bemærkes, at huslejenævnet er underlagt en pligt til at indhente de oplysninger, der er nødvendige for, at huslejenævnet kan træffe afgørelse på et oplyst og korrekt grundlag. I nogle tilfælde vil huslejenævnet også komme ud for at besigtige lejemålet for derefter at lave en besigtigelsesrapport, som vil indgå i nævnets vurdering af sagen. De fleste huslejenævn i landet har desværre en lang sagsbehandlingstid, hvorfor det kan være nødvendigt at væbne sig med tålmodighed efter indbringelse af en sag. Når din sag har været forelagt nævnet, og nævnet er nået til enighed, vil du modtage en skriftlig afgørelse. Afgørelsen vil indeholde en begrundelse for resultatet og en klagevejledning.

Særligt for København

Hvis din afgørelse er truffet af Københavns huslejenævn kan sagen ankes til Københavns ankenævn mod et yderligere gebyr på 188 kr. (2024-niveau). Alle andre huslejenævn i landet har ikke et ankenævn, hvilket betyder, at såfremt din afgørelse er truffet af et andet nævn end Københavns nævn, og du er uenig i afgørelsen, kan den ankes til boligretten. Huslejenævnets afgørelser kan være lange – men gør dig selv den tjeneste, at læse afgørelsen grundigt igennem. Hvis huslejenævnet har lagt vægt på forkerte oplysninger, kan huslejenævnet have pligt til at genoptage sagen – og inden for lejeretten kan selv de helt små detaljer have stor betydning for sagens udfald.

Hvad sker der, hvis udlejer ikke overholder afgørelsen?

Hvis du har fået en afgørelse fra huslejenævnet, hvoraf det fremgår, at du skal have penge tilbage fra udlejer, og udlejer ikke inden for fristen betaler disse penge, har huslejenævnet desværre ikke kompetence til at opkræve dit tilgodehavende hos udlejer. I denne situation kan du forfølge dit krav ved en inkassosag mod udlejer. Hvis du har fået en afgørelse fra huslejenævnet, hvoraf det fremgår, at udlejer bliver påbudt at udføre visse vedligeholdelsesarbejder, men udlejer ikke overholder afgørelsen, kan du som lejer bede Grundejernes Investeringsfond om at udføre arbejdet for udlejers regning.

Hvordan kan vi i LLO hjælpe dig?

Hvis du er i tvivl om, hvorvidt nævnet kan behandle en bestemt type sag eller er i tvivl om, hvordan sagen skal indbringes eller gerne vil have, at LLO hjælper dig med at køre din sag i huslejenævnet, så tøv ikke med at kontakte din lokale LLO-afdeling for at høre nærmere.

Se også www.vi-lejere.dk for flere nyheder, artikler, film og guides, for dig som bor til leje.

 

Læs mere…
08-03-2024

Lejer får medhold i 7 ud af 10 huslejesager

Københavns Kommune har offentliggjort en statistik over huslejens størrelse i sager afgjort af Ankenævnet for de københavnske huslejenævn.

Statistikken er opdelt efter lejefastsættelsesmetode.

Det fremgår af statistikken, at sager hvor lejemålet er gennemgribende moderniseret og derfor må lejes ud dyrere end efter lejelovens almindelige regler (de såkaldte 19,2-sager), blev sat ned i 71,9% af sagerne.

I de ovennævnte sager, hvor lejer fik medhold blev lejen i gennemsnit sat 345 kr. ned. Fra 1.826 kr. til 1.481 kr. pr. kvm.

LLO hilser det meget velkommen, at disse afgørelser meldes offentligt ud. Det bidrager til transparens for både lejere og udlejere. Noget som både har været efterspurgt af os, som Danmarks største lejerorganisation, og vores modpart i EjendomDanmark.

Kontakt LLO, hvis du tror at din husleje er for høj.

Link til statistikken.

Se også www.vi-lejere.dk for flere nyheder, artikler, film og guides, for dig som bor til leje.

Læs mere…
05-03-2024

Korttidsudlejning – EU-forslag om bedre overblik og transparens

I Europarlamentet har et overvældende flertal stemt for en begyndende regulering af korttidsudlejningsmarkedet, et marked som driver lejepriserne op.

For stemte 493 parlamentarikere, kun 14 stemte imod, mens 33 undlod at stemme, da forslaget var til afstemning den 29. februar 2024.

LLO har via den internationale lejerbevægelse – IUT (International Union of Tenants) aktivt deltaget i processen og hilser beslutningen velkommen:

"Overalt i Europa ses en stigning i korttidsudlejninger, samtidig med at der mange steder mangler boliger, der er til at betale. Korttidsudlejninger kan være fornuftigt nok i konkrete situationer, men det må ikke betyde, at ganske almindelige boliger omdannes til hotellignende udlejninger. For dermed forværres en allerede eksisterende boligmangel, og huslejerne presses op", siger Helene Toxværd, Landsformand for LLO.

Konkret indeholder forslaget et ensartet registreringssystem med fælles regler for formidlere af korttidsudlejning, f.eks. i forhold til Airbnb. Dette inkluderer specifikke registreringsnumre for udlejere, der annoncerer boliger til kortvarig udlejning online. Disse platforme skal fremover forpligtes til at rapportere aktivitetsdata til de nationale myndigheder månedligt.

I Danmark blev der i 2018 indgået en aftale om korttidsudlejning med Airbnb, bl.a. om udveksling af data, hvorefter Airbnb skulle indberette antallet af udlejningsdage og brugernes totale indtjening direkte til Skat. Efter den aftale blev det muligt at have betalende besøgende i op til 70 dage om året, hvis udlejningstjenesten indberetter overnatningerne direkte til Skat. Sker det ikke, kan (korttids)udlejer maksimalt udleje til ferie og fritidsformål 30 dage om året.

”I Danmark, med de regler vi selv har på området, vil forslaget nok ikke få den helt store betydning. Men forslaget vil helt sikket få stor betydning i mange andre EU-lande, hvor der er mindre styr på boligmarkedet, mindre styr på ejerforhold, og på f.eks. indberetninger til myndigheder og skat. I sig selv giver indsamling og registrering af data ingen forbedringer i forhold til lejerne, men det giver et grundlag for fremtidige diskussioner og beslutninger i forhold til, hvordan vi indretter boligmarkederne i EU's medlemslande. Korttidsudlejning via f.eks. Airbnb er grænseoverskridende, og det er derfor positivt, at der også på europæisk plan arbejdes med at skabe overblik og yderligere transparens”, afslutter Helene Toxværd.

Parlamentets vedtagelse fra 29. februar 2024.
Kommissionens forslag fra 2022.
Pressemeddelelse om Parlamentets behandling (på engelsk).

Forslaget skal endeligt vedtages af Rådet i nærmeste fremtid.

Se også www.vi-lejere.dk for flere nyheder, artikler, film og guides, for dig som bor til leje.

Læs mere…
04-03-2024

Nyheder i Lejeretten - en god start på en ny måned

Den første fredag i måneden afholder LLO webinaret "Nyheder i Lejeretten". Det gjorde vi også i fredags den 1. marts.

Tak til alle webinar-deltagerne for en fantastisk start på dagen med dybdegående diskussioner om de fire nye domme inden for lejerettens område!

Der var stort engagement og de gode spørgsmål.

Dagens program gav et indblik i følgende sager:

1️⃣ TBB2024.75Ø – Udlejers begrundelse var klar nok til at kunne bære at lejer blev smidt ud.

2️⃣ TBB2024.97Ø – Udlejer havde ikke oplyst om at lejers indsigelse skulle være skriftlig, blot at der kunne gøres indsigelse. Opsigelsen opfyldte dermed ikke lejelovens formkrav.

3️⃣ TBB2024.26 - Lejers krav afvist af domstolene, da de skulle have været indbragt for huslejenævnet som obligatorisk førsteinstans.

4️⃣  Højesterets dom afsagt den 20. februar 2024 (endnu utrykt) - Betydningen af mangler ved salg af andelsbolig for fraflytningssager i lejeforhold.

Næste kursus

Næste kursus finder sted den 5. april kl. 9-10. Vil du også være med?

Tilmeld dig nu og udvid din viden om lejeretten!

Husk, alle tilmeldte modtager en optagelse af webinaret og
slides efterfølgende. Så selv hvis du ikke kan deltage live, går du ikke glip af noget! 

Se vores øvrige kurser på vi-lejere.dk/kurser
 
For flere nyheder: FacebookLinkedin og X

 

Læs mere…
29-02-2024

LLO: Renovering af boligmassen har fjernet de billige boliger i Aalborg

Aalborg har fået et københavnerproblem. Selvom der siden 2011 er blevet bygget 19.000 boliger i kommunen, mangler Aalborg ifølge Nordjyske billige boliger til enlige uden børn og med lave indkomster, skriver Dansk Byudvikling.

– Bagsiden er, at vi ikke har ret mange tilbage af de rigtig billige lejligheder, så der er nogle grupper, der har rigtig svært ved at finde et sted at bo, siger Sigrun Mønnike-Hald, der er formand for Lejernes Landsorganisation (LLO) i Aalborg, og som også sidder i huslejenævnet, til avisen.

Læs mere…
28-02-2024

LLO: Sag om evakuerede beboere afslører hul i loven

Beboerne i boligområdet Stævnen i Snekkersten, der består af 65 nedrivningstruede rækkehuse, har ikke ret til genhusning - et lovgivningsmæssigt problem vurderer vi i LLO. 

Alligevel gør Boliggården, der ejer Stævnen, hvad de kan for at genhuse de 122 beboere, på trods af at de i følge loven ikke skal, når der er tale om bygninger der kan styrte sammen pga. en konstruktionsfejl.

Loven er forskellig - alt efter typen af hændelse

Hvis der i stedet var tale om brand, anden pludselig opstået skade eller renovering ville beboerne være dækket af genhusningspligt, hvorfor vi i LLO mener, at der er behov for at se på, om loven skal ændres.

Lejernes Landsorganisation er enig i, at det ville være fornuftigt, hvis politikerne så på, om loven skal ændres, så det ikke bliver typen af ulyksalige årsager, der er afgørende for, om man er beskyttet, hvis ens bolig bliver ubeboelig.

- Vi har jo set flere steder de seneste år, at almene boligafdelinger pludselig skal rømmes af forskellige årsager. Derfor synes vi, at det skal præciseres i loven, at man også kan blive genhuset i den slags situationer, siger Claus Højte til TV2 Kosmopol.

Læs mere…
23-02-2024

Ny Højesteretsdom: Sælgere ansvarlige for mangler ved badeværelse

Tirsdag d. 20 februar har Højesteret afsagt dom i en sag mellem
sælgerne A og B og køberen C af en andelsbolig.

I april 2021 solgte A og B deres andelsbolig til C, hvor køberen
betalte 1.465.108,14 kr. inklusive 21.904 kr. for forbedringer af badeværelset, som sælgerne selv havde udført.

Efterfølgende blev det konstateret, at renoveringen af
badeværelset ikke var udført håndværksmæssigt korrekt, hvilket ville kræve udbedring til en (af skønsmand) anslået omkostning på 47.140 kr.

Konkret var manglerne, at der ifølge skønserklæringerne er konstateret skrukke, hule og løse gulv- og badeværelsesfliser samt utilstrækkeligt fald mod gulvafløb.

Tvisten handlede om, hvorvidt sælgerne var erstatningsansvarlige
for disse omkostninger.

Højesteret fastslog, at der var mangler ved badeværelset, og at
sælgerne havde handlet ansvarspådragende ved ikke at udføre renoveringen korrekt. Derfor blev de dømt til at betale køberen erstatning på det af skønsmanden anslåede udbedringsomkostninger på 47.140 kr.

Retten til erstatning for det fulde tab sker efter almindelige køberetlige principper, og begrænses ikke af at køber ”kun” havde givet 21.904 kr. for forbedringerne, eller at andelshaver efterfølgende vil kunne sælge andelen for en højere pris som følge af de udførte forbedringer.

Endeligt fandt Højesteret at skønserklæringerne ikke gav grundlag for at foretage fradrag efter princippet om ”nyt-for-gammelt”.

Der var tale om mangler som køberen ikke kendte eller burde have kendt. Overdragelsesaftalens krav om at reklamere inden 14 dage, fandtes ikke at kunne udstrækkes til denne type mangler.

Dommen kan læses her

Se også www.vi-lejere.dk for flere nyheder, artikler, film og guides, for dig som bor til leje.

Læs mere…
23-02-2024

Tag blæste af - nu kæmper beboerne mod skimmel og manglende udbedring

For fire måneder siden blæste taget af en ejendom på Østerbro. Siden da har beboerne kæmpet for at få skaden udbedret – en vanskelig kamp, da udlejer nægter at reagere på div. henvendelser.

I slutningen af januar bragte TV2 Kosmopol et indslag om den skadede og skimmelramte bygning, da der tre måneder efter skaden fortsat ikke var iværksat udbedringsarbejder. I indslaget medvirkede Thomas B. Sørensen, bygningssagkyndig fra LLO Hovedstaden.

Om skimmelsvampen under loftet sagde han til TV2 Kosmopol:

- Jeg vil vove at påstå, at hvis det her skal bringes tilbage til en faglig sundhedsmæssig standard, så skal der laves en ny etageadskillelse, og der skal et nyt tag på. For det her, det er smækfuld af skimmelsvamp.

- Det er respektløst overfor bygningen, og det er total mangel på rettidig omhu. Alle ved, at når det regner ind gennem taget, så lukker man hullet. Det er det første, man gør. Altså jeg ved slet ikke, hvad jeg skal sige...

Der har længe været vedligeholdelsesmangler i ejendommen

Problemet med manglende vedligeholdelse begyndte dog længe før taget blæste af. LLO i Hovedstaden har indbragt flere sager for Huslejenævnet og har gennem længere tid forsøgt at komme i kontakt med udlejer på vegne af flere beboere, da ejendommens beboere er kollektive medlemmer af LLO.

Det konkrete problem med det skadede tag og skimmelsvamp er heller ikke løst, og rådgiver hos LLO i Hovedstaden har været i kontakt med flere lejere, i forbindelse med de skader stormen i oktober forårsagede. 

Specielt de to lejere, som bor under loftet, er hårdt ramt af skaden. På trods af flere skriftlige henvendelser til udlejer om de store problemer er denne ikke vendt tilbage. 

Sagerne for den ene af de to lejere er efter tag-skaden indbragt for kommunen og for Huslejenævnet. Denne lejer har også fået en midlertidig genhusningsbolig gennem sit forsikringsselskab.

Den anden lejer har fået rådgivning om de muligheder, der er om udbedring af manglerne, herunder skimmelsvamp, samt evt. kompensation og er i gang med at blive genhuset. 

Derudover har LLO´s rådgiver været i kontakt med lejerne vedr. opmagasinering og tømning af loftet, hvor det er lykkedes at finde en løsning både fra lejers og udlejers side, så udbedringsarbejdet snart endelig kan gå i gang.

Man kan læse mere om skimmelsvamp på skimmel.dk og søge rådgivning hos LLO, hvis man oplever problemer omkring manglende vedligeholdelse, skimmel og lign.

Se også www.vi-lejere.dk for flere nyheder, artikler, film og guides, for dig som bor til leje.

Læs mere…
20-02-2024

Indkaldelse til ordinær generalforsamling i LLO Brøndby

Lejernes Landsorganisation, Brøndby Afdeling kontakt@service-llosj.dk 

Aflysning og genindkaldelse til: Ordinær Generalforsamling 

Herved genindkaldes til ordinær generalforsamling i Lejernes Landsorganisation, Brøndby Afdeling, i henhold til vedtægternes § 7, stk. 2, til afholdelse 

Torsdag d. 21. marts, kl. 18.00, Kulturhuset Brønden, Mødelokale 2 

Dagsorden: 

1. Valg af dirigent og referent 

2. Bestyrelsens beretning for perioden siden sidste generalforsamling 

3. Godkendelse af regnskab for 2023 

4. Fastsættelse af kontingent for 2025.

Bestyrelsen foreslår at kontingentet hæves til kr. 125 pr år for kollektive medlemmer og kr. 300 pr år for enkeltmedlemmer 

5. Indkomne forslag 

6. Valg af bestyrelse

a. Formand for 2 år på valg er Erik Andersen 

b. Kasserer for 1 år på valg er Alexander Bruhn Skjøth 

c. 3 medlemmer – 1 for 2 år og 2 for 1 år på valg er Jannie Gøth, Ina Thanning og Mette Kunckel 

d. Valg af suppleanter for 1 år på valg er Kim Hansen, Per Thanning og Anette Lykke 

7. Valg af revisor for 2 år på valg er Kurt Damsted 

8. Eventuelt 

Forslag til behandling skal fremsættes skriftligt, senest 10 dage før generalforsamlingen, altså senest mandag d. 11. marts, til bestyrelsen. Eventuelt indkomne forslag vil blive udsendt herefter. 

 

Pva Bestyrelsen

Kasserer Alexander Bruhn Skjøth

llobkas@einhorn.dk 

 

Læs mere…
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53  >

Accepter cookies fra denne hjemmeside

Denne hjemmeside anvender cookies til at følge din adfærd og forbedre brugeroplevelsen på siderne

Du kan altid slette cookies via indstillingerne i din browser