Har du brug for rådgivning?

Har du brug for hjælp - klik her

Lejernes Landsorganisation er en sammenslutning af selvstændige afdelinger, hvor man som medlem kan få råd, vejledning og assistance. Lejernes Landsorganisation er en medlemsorganisation. Vi modtager ikke offentlig støtte. Vores mulighed for at være til rådighed for dig og andre lejere bygger derfor på medlemskab.

29-07-2020

Tillykke med studiepladsen - sådan undgår du at blive snydt i boligjagten

Rekordmange studerende er netop kommet ind på drømmestudiet. I Lejernes Landsorganisation ved vi desværre også, at studiestart er højsæson for boligsvindlere.

Vi har samlet fem gode råd til hvordan man undgår boligsvindlere:

1. Betal aldrig depositum kontant, men brug en (dansk) bankoverførsel i stedet.
  2. Undersøg hvem udlejer er. Du ser om udlejer rent faktisk ejer boligen på www.ois.dk
  3. Få altid en fremvisning. Hvis udlejer kan vise boligen frem, er det mindre sandsynligt, at du bliver snydt.
  4. Få en gyldig lejekontrakt. Få din lejeaftale læst igennem hos LLO. Vi er opmærksomme på hvornår alarmklokkerne bør ringe. Du kan downloade LLO’s bog om lejekontrakter helt gratis på www.llo.dk/lejeaftaler
  5. Lad dig ikke presse og brug din sunde fornuft. Mange svindlere ved, at deres ofre er desperate. Hvis du får at vide, at du skal skrive under på stedet, så kræv betænkningstid -og husk: at hvis noget lyder for godt til at være sandt, så er det nok heller ikke sandt.

Hvis du vil vide mere, har LLO samlet en række oplysninger på https://llo.dk/guides-og-temaer/studiestart

Pressekontakt: LLO’s pressetelefon: 33 86 09 21